Gå till huvudinnehåll

Ekologiskt ökar mest på Systembolaget

Systembolaget är den näst största försäljningskanalen för ekologiska varor i Sverige. Det visar en rapport från Ekoweb som presenterades den 31 januari 2019.

2018 ökade den ekologiska livsmedelsmarknaden i Sverige med drygt en miljard kronor till 28,8 miljarder kronor. Största ökningen står Systembolaget för: Försäljningen av ekologiska produkter ökade med 9 procent, motsvarande en halv miljard kronor. Därmed svarar Systembolaget ensamt för hälften av den totala försäljningsökningen av ekologiska varor under 2018.

Märta Kuylenstierna, kategorichef för öl och sprit, kommenterar:

- Vi har tillsammans med våra leverantörer under många år arbetat för att utöka och förbättra det ekologiska sortimentet till att omfatta både olika smaker och olika plånböcker. Flest ekologiska alternativ ser vi inom vin. Var fjärde flaska eller box vi säljer är ekologisk. Ekologisk öl är på uppgång och har potential att växa, men procentuellt var ekologisk cider och blanddrycker det som ökade mest under 2018.

- Samtidigt är eko bara en del i det hållbarhetsarbete vi gör. Framöver kommer vi till exempel jobba mer med att guida kunderna till mer hållbara förpackningar och göra det enklare för dem att göra medvetna val.

Mer om Systembolagets arbete med ekologiska drycker.