Gå till huvudinnehåll

”Jag tittar alltid i andras varukorgar”

Jag tittar alltid i andras varukorgar, särskilt när jag går på Systembolaget. Och om jag är bortbjuden följer jag noggrant vad som serveras. Ibland måste jag fråga hur de tänkte: Varför just den whiskyn, eller varför just den ölen?

– Av ren nyfikenhet, förstås. Jag vill förstå kunderna och veta varför de handlar som de gör. 

Det säger Märta Kuylenstierna, en av Systembolagets tre kategorichefer och ansvarig för sprit, öl och det lokala och småskaliga sortimentet.

Märta Kuylenstierna är en av Systembolagets tre kategorichefer

Något som säljer bra just nu inom sprit är mörk rom och gin – det är en trend i hela världen.

Som kategorichef jobbar hon nära inköparna. Medan de håller koll på vad som finns och vad som är bra fokuserar kategoricheferna på efterfrågan: vad säljer var och varför? Vad vill kunderna ha just nu och vad kommer de vilja ha i framtiden?
– Målet är att hela tiden ha ett riktigt bra erbjudande inom de ramar vi har för märkesneutralitet, strategiska mål och begränsat hyllutrymme i butik.

Hur gör du rent praktiskt för att hålla dig ajour?
– Jag tittar mycket på försäljningsstatistik, både vår egen och andras, och på trender här och i andra länder. För mig som jobbar med öl och sprit är det framför allt England och USA som är intressant – mycket av det som slår igenom där kommer hit också. Förutom det träffar jag många leverantörer, diskuterar våra respektive omvärldsanalyser och deltar i seminarier runt om i världen, säger Märta Kuylenstierna och fortsätter:

– Något som säljer bra just nu inom sprit är mörk rom och gin – det är en trend i hela världen. Vad har vi i dag och hur kan vi komplettera sortimentet? Bör vi ta in gin från ett nytt land, i en annan prisklass eller en annan typ av gin? Ska vi utöka sortimentet och i så fall var? Det är sådana frågor jag och inköparen tittar på.

På ölsidan har IPA länge varit populärt och suröl är trendigt.
– De som hakade på trenderna tidigt börjar nu gå tillbaka till klassiska stilar inom till exempel ljus lager. Utmaningen för oss är att möta upp båda behoven, det vill säga både utveckla sortimentet av ljus lager och samtidigt ta hand om de kunder som nu hakar på IPA-trenden.

Vad som är modernt och inte gäller inte bara drycker utan även dess förpackningar. Till exempel är öl tappad på burk inne, en trend som kommer från hantverksbryggerierna i USA. Det är en bra trend: Burk är klart bättre än engångsglas, både för miljön och hållbarheten på ölet.

Vi ska tillgodose hela Sveriges befolkning – allt från dem som gillar skotsk maltwhisky till dem som vill ha godisshots.

Vilken kategori är roligast att vara chef över?
– Det har självklart med intresse att göra men det är inom öl vi har sett den största förflyttningen, från att vara volymdryck på pall i butik till att vara ett hantverk. Det syns även på krogen, man beställer inte bara en stor stark, nu beställer man i större utsträckning en viss sorts öl.

Sortimentet ses över hela tiden.
– Vi ska tillgodose hela Sveriges befolkning – allt från dem som gillar skotsk maltwhisky till dem som vill ha godisshots.
– I slutändan är det kunderna som styr vad som står på hyllan och jag som kategorichef ser till att det finns en bredd i sortimentet: av stilar, priser, förpackningar, drycker med lägre alkohol, ekologiska alternativ och så vidare.


Att vara kategorichef på Systembolaget är världens bästa jobb, om man ska tro Märta Kuylenstierna.
– Det är kul att vara nära produkterna. Dessutom får man lära sig mycket om dryck. Jag är omgiven av extremt duktiga, nördiga medarbetare och får möjlighet att prova mycket och vara ute och se hela hantverket runt produkterna och träffa många kunniga och passionerade människor.

– Att dessutom arbeta på ett företag som drivs utan vinstintresse och få bidra till att göra skillnad i samhället – det känns bra i själen.

FAKTA
Namn: Märta Kuylenstierna
Bakgrund: Arbetat med marknadsfrågor inom bryggerinäringen och som kategorichef på Axfood. Kom till Systembolaget 2011. 

Gör på fritiden: Har två barn och tre bonusbarn. I teorin gillar jag att läsa, spela tennis och åka skidor.
Dold talang: Har ingen. De talanger jag har visar jag. 
Kuriosa: Systembolaget säljer 240 miljoner liter öl och 19 miljoner liter sprit om året.

Se hur vi köper in våra drycker

Systembolaget har en unik inköpsprocess

Systembolagets inköpsprocess