Möt Göran Hägglund, vår nye ordförande

Efter tjugofem år i riksdagen, varav elva som partiledare för Kristdemokraterna och åtta som socialminister, behöver Göran Hägglund – Systembolagets nye styrelseordförande – knappast någon närmare presentation.

Den som till äventyrs missat hans politiska karriär kanske såg honom i SVT:s ”På spåret” där han till­sammans med Anna Ekström, idag utbildningsminister, kammade hem en andraplats år 2015 – eller året därpå då han tävlade ihop med Olivia Wigzell, generaldirektör på Socialstyrelsen.

Göran Hägglund är med andra ord en politisk räv med bred erfarenhet av folkhälsoarbete som dessutom uppvisat ett gott stycke allmänbildning. Inte det sämsta utgångsläget när han den 23 april 2020 utsågs till Systembolagets nye styrelseordförande.

– Det är ett hedrande uppdrag, säger han. Systembolaget är en spännande verksamhet som alla har åsikter om samtidigt som den spänner över både handel och socialpolitik.

Därmed inte sagt att han kände sig självklar och trygg i sin roll från start när han valdes in i styrelsen i slutet av april. Coronapandemin rasade och Systembolaget brottades med sjukskriven personal, alltför stora folksamlingar som flockas när små vinpartier släpps och krav på att Systembolaget ska stängas – för att inte ytterligare belasta folkhälsan när stora delar av befolkningen isolerat sig i större eller mindre utsträckning.

– Det har kommit sådana förslag, men för det första är det en fråga för politiken som jag eller styrelsen inte kan besluta om, säger Göran Hägglund. För det andra tror jag inte att det vore gynnsamt för folkhälsan, särskilt inte med tanke på efterfrågan skulle göra att alkoholen skulle söka sig andra vägar till konsumenterna och erfarenheterna visar att när de strukturerna väl etablerat sig är de väldigt svåra att få bort.

Konsumtionen stabil under krisen

Vidare är det så att Systembolaget visserligen säljer mer men det mesta talar för att den totala alkoholkonsumtionen varit stabil under coronakrisen, dels för att restauranger och barer säljer betydligt mindre än vanligt, dels för att resandeinförseln upphört nästan helt.

Privat betraktar sig Systembolagets nye styrelseordför­ande som en ”väldigt vanlig alkoholkonsument”.

– Jag uppskattar ett gott vin till maten, att ta en god drink eller en kall öl någon gång ibland. Samtidigt har jag stor respekt för alkoholens avigsidor och har sett vad den kan ställa till med.

Göran Hägglund minns hur han som barn skrämdes av de fulla gubbarna som levde om i hyreshusområdet i den värmländska bruksorten Degerfors där han växte upp. Också efter att han flyttat till Jönköping och senare Banke­ryd, mitt i det som ibland kallas bibelbältet, och i arbetslivet kunde han träffa på personer som tappat kontrollen över sitt drickande och råkat illa ut.

– De finns överallt, i hela landet och i alla samhällsklasser, som en ständig påminnelse om att alkohol måste hanteras ansvarsfullt.

Kan inte jämföra med apotek

I sin tidigare roll som politiker har han gjort sig känd som den kanske mest drivande bakom omregleringen av apoteks­marknaden, något som väckt frågan om hur han ställer sig till Systembolagets detaljhandelsmonopol.

– Det finns avgörande skillnader. Anledningen till att omregleringen behövdes var att apotekens tillgänglighet i Sverige var alldeles för dålig, sämst i hela Europa. Antalet apotek har sedan omregleringen ökat med 50 procent. Med Systembolaget finns inga sådana problem, det ingår i vårt uppdrag att reglera tillgängligheten till alkohol för att minimera skadeverkningar samtidigt som vi finns över hela landet och erbjuder god service utan vinst­maximering.

Under sina många år i politiken säger sig Göran Hägglund alltid ha stått upp för detaljhandelsmonopolet som han ser som en ”avgörande del av den svenska alkoholpolitiken”. På frågan om vilken riktning Systembolaget kommer att ta under hans ordförandeskap svarar han tämligen ödmjukt:

– Uppdraget formuleras utifrån politiken och så väl som Systembolaget lyckats hittills ser jag ingen anledning att eftersträva några tvära kast. Företaget är inte bara respekterat, det är omtyckt av svenska folket och det beror på att man tar ansvar och dessutom lever upp till högt ställda krav på god service och ett bra sortiment.

Han minns hur det såg ut för bara ett par decennier sedan:

– Då tog man en kölapp och väntade på sin tur – och det kunde ofta ta en bra stund – innan man fick komma fram till kassadisken och säga vad man ville handla. Det är en otrolig skillnad och det har fungerat väldigt bra!

Utmaning att följa med tiden

Också annat har blivit bättre, menar han, som att alkoholkonsumtionen går ner och att ungdomar gör sin alkoholdebut allt senare.

– Det är inte säkert att dessa förändringar helt och hållet kan tillskrivas den svenska alkoholpolitiken, men det är likafullt en positiv trend som Systembolaget ska fortsätta att arbeta för. Framåt tror jag att den stora utmaningen blir att följa med i tiden – att kunna upprätthålla vår servicenivå och kundnöjdhet, inte minst i ljuset av förändrade köpbeteenden.

En annan utveckling, som visserligen ingalunda är ny, är det ökade antalet producenter som vill få in sina drycker i Systembolagets sortiment.

– Idag har ju varenda lite småort med självaktning ett mikrobryggeri och då blir det upp till oss att försöka kana­lisera dessa produkter så att så många som möjligt blir nöjda, och det är betydligt lättare sagt än gjort. Eller som någon sade: ”Det kan verka enkelt, men vänta tills jag fått förklara”.