Gå till huvudinnehåll

Verklighetens roadtrips - så ser de ut

I filmer som nu visas på tv, bio och digitalt åker den amerikanske retailexperten Jeff och Systembolagets expert Britta på roadtrip i Europa. Hur ser verklighetens roadtrips ut? Vilka reser i tjänsten och varför?

Vi frågade några av våra medarbetare som nyligen kom hem från Sydafrika om vad de gjorde där:

Jonas Röjerman, produktkvalitetschef
 Jag åkte primärt för att kontrollera en stor upphandling av 350 000 liter etiskt certifierad bag-in-box. Med de större lanseringarna som många leverantörer vill vinna tar vi ofta offertsvaret i handen och åker till den vinnande producenten för att kontrollera att det som står där stämmer. Vi tittar på att druvkompositionen är rätt, att de tankar de har sagt att de ska använda finns och innehåller rätt mängd vin, att de har de certifieringar de säger att de har och mycket annat.

- Vi kontrollerar de producenter som blivit etta och tvåa i en blindprovning och säger till trean att vi är på plats och om vi får problem med ettan och tvåan kommer vi till er också. Vi lägger mycket tid på det som ska bli nyheter i det ordinarie sortimentet och vill självklart se till att det faktiskt blir en lansering. Sett ur leverantörernas synvinkel är det ju också en rättvisefråga. Ingen ska kunna skicka ett bra offertprov och sedan leverera något helt annat.

 Sedan vi började göra den här typen av auditering har vi fått bättre och mer genomarbetade offerter.

 Om det är roligt? Nej, men spännande. Auditeringen är ju ett slags sanningens ögonblick. Det händer att vi vänder i dörren om det vi ser inte stämmer med offerten.


Jonas Röjerman inspekterar en tank hos en producent som vunnit en stor upphandling.

Hanna Sutherlin, hållbarhetsansvarig, Sydafrika
 Jag gör ett visst antal producentbesök varje år. Genom det får jag en bild av hur de jobbar med hållbarhetsfrågor idag, vilka utmaningar de har och hur vi kan bistå dem i arbetet framåt, till exempel genom att dela goda exempel. Producentbesöken är också ett sätt för oss att förklara våra krav gällande goda arbetsvillkor.

Den här typen av dialog håller oss uppdaterade om vad som sker i branschen och hjälper oss fokusera på de frågor som är mest relevanta för producenterna.

 Just den här gången besökte jag även en vinmässa. Dels för att träffa många av de hållbarhetsorganisationer som verkar i Sydafrikas vinindustri, dels för att delta i möten tillsammans med vår inköpare för vin från Sydafrika. Det ger oerhört mycket kraft i arbetet att kunna visa utåt hur tätt inköpare och hållbarhetsansvariga arbetar.

 Utöver det pratade jag med olika återförsäljare av drycker om hur vi som bransch kan hitta nya sätt att samverka kring hållbar produktion.

Hanna Sutherlin förklarar våra krav på goda arbetsvillkor. Här under ett tidigare producentbesök i Sydafrika.

Nikita Nordström, inköpare
 Jag var där bland annat för att vara med på vinmässan Cape Wine. Mässor ger ofta en bra överblick av hur marknaden ser ut just nu. Hur är årgångarna? Vad är nytt och hett? Vad visar producenterna upp?

 Jag letar efter idéer till kommande lanseringsplan och provar vin för vårt exklusiva sortiment. Det speciella med mässa jämfört med att besöka enskilda producenter är att jag kan jobba mer effektivt och prova mycket vin under kort tid. Då är det lätt att jämföra olika viner och årgångar med varandra.

 De sista dagarna i Sydafrika satt jag med i juryn för vintävlingen Veritas. De tre första dagarna provade jag 185 sauvignon blanc:er, den fjärde dagen 80 viner av äldre årgångar och dag fem avgjordes wine of show.

 Sydafrika är ett på många sätt ett fascinerande land. De människor jag möter är supertrevliga och maten är fantastiskt. Samtidigt har landet sociala problem. Det är viktigt att vi fortsätter finnas där och ställa krav.

Nikita Nordström letar idéer till kommande lanseringsplaner, bland annat genom att besöka vinmässor.