Vi svarar på dina frågor

Våra medarbetare brinner för att ge dig råd om mat och dryck, oavsett om du ska servera falafel, futomaki eller femrätters. Möt fyra av dem här.

Jesper Frödin, Linköping

Jobbar i butik, svarar på frågor i chatten och håller i dryckesprovningar i butik. Antal år på Systembolaget: 8.

– Bäst med jobbet? Rådgivningen! Att få dela med mig av min kunskap när någon kommer in med en spännande meny och vill veta vad som passar till.

– Just nu får jag många frågor om vad som passar till olika sallader, ofta med frukt som mango och ananas i och olika salsor till. De kan ha mycket umami och hetta. Till den typen av mat är det inte alltid bäst att dricka vin. Även om många fortfarande föredrar vin blir allt fler intresserade av andra förslag. Varför inte torr äppelcider?

– Kundernas intresse och kunskap kring att matcha mat och dryck har ökat stort. Det gör mitt jobb ännu roligare.

Åsa Kjellsson, Växjö

Jobbar i butik, svarar på frågor i chatten och håller dryckesprovningar i butik. Antal år på Systembolaget: 11.

– Jag älskar detektivarbetet i rådgivningen: att trots begränsad information luska rätt på en produkt eller hitta alternativ till ett vin som inte går att få tag på. Bredden och variationen på frågorna är tjusningen.

– Ett kundmöte jag minns särskilt väl? Jag jobbade i chatten sent en fredagskväll när en kille hörde av sig och ville få tag på ett vin han druckit på restaurang. Han hade gjort mycket efterforskningar på nätet utan att lyckas. Jag sökte med den informationen han hade. Det tog tid, men han hade inte bråttom och jag hade inga kunder som väntade. Jag fortsatte söka, han fortsatte vänta och kom med hejarop titt som tätt. Till slut lyckades jag hitta vinet och dessutom gick det att beställa! Han blev så glad och gav chatten bästa betyg. Det var ett bra fredagshäng!

Anna Nilsson, Stockholm

 

Jobbar i kundtjänst och svarar på frågor i mejl, chatt, telefon och sociala medier. Har innan dess jobbat 10 år i butik. Antal år på Systembolaget: 11.

– Bland det roligaste som finns är att få vara med och ta fram vin till bröllopsmenyer och fester.

– En man ville ha hjälp med att fylla sin nystartade vinkällare. Jag fick fria händer att komma med förslag på lagringsdugliga viner för 10 000 i månaden i ett halvår. Andra gånger vill kunder ha hjälp med att välja vin för att ha provning med vänner.

– Asiatiska rätter och japanska inslag är i ropet. Jag tycker om att fråga i detalj och resonera fram och tillbaka för att hitta ett perfekt förslag: Hur stor är klicken med wasabimajonnäs? Hur mycket krisp ska strösslas ovanpå fisken?

Ulrika Östlund, Stockholm

Jobbar i kundtjänst och svarar på frågor i mejl, chatt, telefon och sociala medier. Har jobbat på Systembolaget i 32 år, varav 12 i kundtjänst.

– Många gånger är det kunden som avgör hur mycket jag tar ut svängarna när jag lämnar dryckesförslag. En del vill experimentera, andra vill testa något nytt som ändå liknar det de är vana vid. I vissa fall är det svårt, till exempel att gå från vin till öl vid en middag. Ibland ses inte öl som ”tillräckligt festligt”.

– För mig handlar det inte om att säga ”drick detta till detta” utan om att resonera bredare kring vad de ska äta och till exempel få veta vilka gästerna är. Jag upplever att jag väldigt ofta får en otroligt fin relation och också en bekräftelse på att vi tillsammans har hittat rätt. Det är så klart väldigt roligt när kunden återkommer och berättar att det jag rekommenderade föll väl ut i deras tycke och smak.

Ställ din fråga! 

Här kan du ställa dina frågor till oss: