Gå till huvudinnehåll

Så säger folket om Systembolaget

Kunderna har aldrig varit nöjdare med vår service och Systembolaget är den organisation som har högst förtroende bland svenskarna. Tre av fyra vill också behålla Systembolagets ensamrätt på försäljning av alkoholdrycker.

Bäst på service 

Systembolaget utsågs 2019 till Sveriges bästa serviceföretag i undersökningen Service Score. Det är sjätte gången Systembolaget vinner. I Service Score ger konsumenterna sin syn på hur företag i olika branscher är på service.

Högst förtroende

Svenskarna har, för tredje året i rad, högst förtroende för Systembolaget. Det visar 2019 årsFörtroendebarometer. 78 procent säger att de har mycket eller ganska stort fötroende för Systembolaget. 

– Att ha ett stort förtroende bland svenska folket är något vi är ödmjuka inför. Förtroende är något som förpliktigar och ställer än mer krav på fortsatt utveckling med kundmötet i fokus, säger Magdalena Gerger, VD Systembolaget.

Förtroendebarometern mäter allmänhetens förtroende för företag, medier och samhällets institutioner. Mätningen görs av Medieakademin och startade 1997.

Opinionsindex

Opinionsindex, OPI, är en löpande undersökning där Kantar Sifo på uppdrag av Systembolaget mäter allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt. 76,5 procent stöder Systembolaget och ensamrätten (2018).

Hur mäter vi OPI?

Varje månad* ställs frågan ”Tycker du att man ska behålla Systembolaget och monopolet på försäljning av starköl, vin och sprit eller vill du att starköl, vin och sprit skall säljas i andra butiker?” till ett riksrepresentativt urval av 750 människor i åldern 15 år och uppåt via Kantar SIFO telefonbuss. Totalt genomförs 9 000 intervjuer per år. 

*Inga intervjuer under semestermånaden juli, 1 500 intervjuer i augusti.

Nöjda kunder

I kundnöjdhetsundersökningen NKI är kunderna också mer nöjda än någonsin tidigare. Kundnöjdheten mäts i poäng som för 2015, 2016, 2017 och 2018 var 84 jämfört med 2014 då resultatet var 83. 

Enligt undersökningen är kunderna ännu mer positiva till vår service, vårt sortiment, personalens agerande och hur vi tar vårt samhällsansvar.

Sveriges starkaste varumärke inom livsmedelsbranschen

2018 utsågs Systembolaget till det starkaste varumärket inom livsmedelsbranschen. Undersökningen baseras på kundnöjdhet (NKI) som vägs mot kännedom av varumärket. Detta blir varumärkets styrka. Systembolaget vann i kategorin livsmedel och hamnade, utav över 500 varumärken, på femte plats totalt. 

Undersökningen utförs av Evimetrix.

Svensk skärgårdsö. Vita hus med röda tak.

Hur mycket dricker vi i Sverige?

I Sverige drack vi motsvarande 91 flaskor vin eller 342 starköl per person under 2018. Läs mer om vår alkoholkonsumtion.

Så dricker vi i Sverige