Gå till huvudinnehåll

Så säger folket om svensk alkoholpolitik och Systembolaget

Kunderna har aldrig varit nöjdare med vår service och Systembolaget är den organisation som har högst förtroende bland svenskarna. Tre av fyra vill också behålla Systembolagets ensamrätt på försäljning av alkoholdrycker.

Opinionsindex, OPI, är en löpande undersökning där TNS Sifo på uppdrag av Systembolaget mäter allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt. 76,9 procent stöder Systembolaget och ensamrätten (2017).

Stor faolkmassa på livlig stadsgata.

Nöjda kunder & bäst på service

I kundnöjdhetsundersökningen NKI är kunderna också mer nöjda än någonsin tidigare. Kundnöjdheten mäts i en poäng som för 2015, 2016 och 2017 var 84, jämfört med 2014 då resultatet var 83.

Enligt undersökningen är kunderna ännu mer positiva till vår service, vårt sortiment, personalens agerande och hur vi tar vårt samhällsansvar.

Service Score 

Systembolaget utsågs mellan 2012-2017 till Sveriges bästa serviceföretag i undersökningen Service Score (öppnas i nytt fönster). Det är konsumenterna som ger sin syn på hur företag i olika branscher är på service. 2018 kom Systembolaget på en andraplats. 

Högt förtroende

Systembolaget har högst förtroende bland svenskarna i 2018 års Förtroendebarometern (pdf, öppnas i nytt fönster) som mäter allmänhetens förtroende för företag, medier och samhällets institutioner. Mätningen görs av Medieakademin och startade 1997.

Systembolaget har fem år i rad utsetts till bäst på service i Sverige

Högt även inom hållbarhet

Sustainable Brand Index 2017.pdf är en undersökning där konsumenter bedömer hur hållbara olika företag uppfattas vara. Systembolaget kom på en åttonde plats i 2017 års mätning. 

Svensk skärgårdsö. Vita hus med röda tak.

Hur mycket dricker vi i Sverige?

I Sverige drack vi motsvarande 92 flaskor vin eller 346 starköl per person under 2016. Läs mer om vår alkoholkonsumtion.

Så dricker vi i Sverige