Hitta hållbara drycker

Vägledning: Våra mest hållbara drycker

Vi vill göra det enklare för dig att hitta de mest hållbara drycker vi har i sortimentet.

​​

Tre kriterier för våra mest hållbara drycker

Vägledningen betyder att drycken uppfyller tre viktiga kriterier för hållbarhet:

  1. Miljöcertifierad odling och produktion. Drycken har en eller flera miljöcertifieringar, såsom ekologisk eller andra, som presterar bra inom relevanta miljöområden. Certifieringen är tydligt synlig på förpackningen.
    Läs mer: Vilka miljöcertifieringar ingår i vägledningen?
  2. Socialt ansvar i odling och produktion. Drycken har antingen en certifiering eller en revision som säkrar ansvarstagande utifrån vår uppförandekod.
    Läs mer: Vilka certifieringar och revisioner ingår i vägledningen?
  3. Förpackning med lägre klimatavtryck. Papp, box, pet, burk, påse, returglas eller lättare glasflaska, alltså en förpackning med lägre klimatavtryck än traditionell glasflaska.
    Läs mer: Olika förpackningars klimatavtryck

Hitta till våra mest hållbara drycker i butik

I din butik hittar du våra mest hållbara drycker genom att titta efter det gröna märket med de tre kriterierna på hyllans kant. Eller fråga oss i butiken så hjälper vi gärna till.

Hitta våra mest hållbara drycker på systembolaget.se och i appen

  • Använd filtret Hållbara drycker och smala av sökningen på till exempel typ av dryck eller ett land.
  • Du kan alltid skriva in "våra mest hållbara drycker" i sökrutan.

Varför en egen vägledning?

Vi vill att vägledningen ska täcka in alla aspekter av hållbarhet som är relevanta för de drycker vi säljer. Därför har vi själva samlat ihop den information vi behöver för att kunna guida kunderna till mer hållbara drycker.

Vilka hållbarhetsaspekter täcks in av vägledningen?

Förpackning, odling och produktion är de områden som ger störst avtryck i våra produkters väg från odling till butik. Därför är kraven fokuserade på dessa tre områden.

Inom miljö har detta resulterat i följande specificering av kraven:

  • Inom odling och produktion är de mest väsentliga områdena energi/klimatpåverkan, vattenanvändning, biologisk mångfald, kemikalieanvändning och avfall. Dessa faktorer har varit vägledande i den jämförande studie av certifieringar med miljökrav inom dryckesbranschen som vi har låtit Intertek göra.
  • Dryckesförpackningarna står för den största delen av produkternas totala klimatavtryck. Förpackningens klimatavtryck är därför ett eget kriterium för att kvala in till våra mest hållbara drycker.

Transporter, då?

Transportens miljö- och klimatavtryck är litet jämfört med odling, produktion och förpackning. Vi utvärderar ständigt våra kriterier och framåt kan transporter vara en del - förutsatt att vi i framtidien kan få in kvalitativ data.

Socialt ansvar i odling och produktion

Inom socialt ansvar är kravområdena desamma som i Systembolagets riskanalys. Dessa baseras på den uppförandekod från Amfori BSCI som vi har förbundit oss att arbeta efter och innefattar områdena:

  • Föreningsfrihet och kollektivförhandling 
  • Diskriminering
  • Lika rättigheter och behandling av kvinnor och män
  • Anständiga löner
  • Arbetstid
  • Arbetstagares rättigheter
  • Arbetsmiljö och säkerhet
  • Skydd av anställda från överhettning och uttorkning
  • Barnarbete
  • Unga arbetare
  • Tvångsarbete eller oetiska rekryteringsmetoder
  • Korruption och etiskt affärsuppförande

Läs mer om hur vi arbetar med socialt ansvar

Kriterierna ska göra skillnad

Vi vill driva förändring och bidra till en mer hållbar utveckling. Kriterierna har satts på en nivå där de:

  1. kan göra skillnad inom en viss dryckeskategori och/eller inom ett visst ursprung. Därför kan det ibland vara olika kravnivåer mellan olika kategorier.
  2. ska kännas möjliga att uppnå, så att vi kan motivera fler leverantörer och producenter att jobba mer med hållbarhetsfrågor.

Alla drycker kan få vägledningen för våra mest hållbara drycker

Alla drycker har en chans att få vägledningen, men det krävs ett målinriktat arbete från alla aktörer i leverantörskedjan för att kvala in. Det är så vi driver förändring.

Kritierier förändras över tid

Vi vässar kriterierna hela tiden, för att kunna väga in fler aspekter av hållbarhet. De drycker som kvalar in idag kanske inte gör det imorgon.

Allt för att vi på riktigt ska kunna vägleda våra kunder till de mest hållbara dryckerna i vårt sortiment.