Det kan handla om sådant som kanske inte alltid märks vid första anblick – men som gör stor skillnad över tid.
– Vi har ett ansvar att vara ett föredöme, både inom vår bransch och som samhällsaktör. Även de små detaljerna – som en korgs material eller bomullen i en skjorta – spelar roll i det stora hela, säger Olivia Lannegren, hållbarhetsutvecklare på Systembolaget.
Kläder anpassade efter vardagen
Ett område där det hänt mycket på senare tid är arbetskläderna. Leila Sehalic Berg, driftsutvecklare på försäljningsavdelningen, har varit ansvarig för framtagningen av den nya klädkollektionen för de cirka 5 500 butiksmedarbetarna.
– De tidigare kläderna var inte anpassade för hur vi jobbar idag. Vi fick mycket feedback om att de var obekväma och begränsande i det dagliga butiksarbetet. Det fysiska arbetet i butik ställer helt andra krav idag på klädernas form och funktion än vad det gjorde för 12 år sedan, när vi senast bytte kollektion.
Spårbarhet i hela kedjan
Utifrån medarbetarnas behov togs en ny kollektion fram – med fokus på rörelsefrihet, komfort och hållbarhet. Plaggen är tillverkade av ekologiska material och lever upp till strikta krav på kemikalieanvändning och spårbarhet i hela leverantörskedjan.
– Vi vet exakt var bomullen odlas och hur kläderna tillverkas. Dessutom har varje medarbetare en årstilldelning – vi tillverkar och beställer bara det som verkligen behövs. Det minskar överproduktionen och gör skillnad både för miljön och ekonomin, säger Leila.
Nya korgar introduceras pö om pö
Systembolagets hållbarhetsarbete i butik omfattar även hur inköp utvecklas och förbättras över tid. Ett tydligt exempel är de nya kundkorgarna, där återvunnet material blivit en del av standarden.
– Tillsammans med våra leverantörer testade vi att ta fram korgar i hundra procent återvunnen industriplast. Efter tester i vår butik i Häggvik lanserades de nya korgarna, berättar Olivia Lannegren.
Korgarna består i dag av hundra procent återvunnen industriplast, medan handtagen innehåller 40 procent. Gamla korgar slängs inte – de används tills de är utslitna och byts därefter successivt ut.
– Det fina i det här är att lösningen vi var med och tog fram numera är standard i leverantörens utbud. Det visar att vi genom våra val kan påverka långt utanför våra egna butiker, säger Olivia.
Ett arbete som driver förändring
Bakom kulisserna finns också interna verktyg som hjälper butikerna att arbeta mer strukturerat med miljöfrågor. Ett exempel är Miljösmart butiksdrift – ett verktyg som stödjer förbättringar inom allt från återvinning och lokalvård till kassamiljö.
– Det ger våra butiker konkreta verktyg att jobba med hållbarhet i vardagen. Och med rätt kunskap och stöd är det mycket lättare att göra skillnad – på riktigt, säger Leila Sehalic Berg.
Systembolaget ser sitt ansvar som större än det som sker innanför de egna väggarna.
– Genom vår roll kan vi inte bara påverka vår egen bransch utan även inspirera och ställa krav i andra delar av näringslivet. Det handlar om att hela tiden se vad man kan förbättra, säger Olivia Lannegren.