Gå till huvudinnehåll

Lästa av miljoner - men okända

De är troligen två av Sveriges mest lästa skribenter, men också de mest anonyma. Annika Wannberg och Elsa Holgersson gör de doft- och smakbeskrivningar som sitter på hyllkanten i Systembolagets butiker.

Annika Wannberg och Elsa Holgersson testar drycker.
Elsa Holgersson och Annika Wannberg provar nya drycker.

Där är det kort och koncist som gäller. På systembolaget.se kan de brodera ut mer om varje dryck.
– Utmaningen är att skriva på ett sätt som kunden kan tycka är intressant och inspirerande och samtidigt vara så måttlig att texten inte leder till mer konsumtion. En del menar att detaljerade smakbeskrivningar leder till merförsäljning. Vi tänker tvärtom: Om vi hjälper kunderna att välja och välja bort behöver de inte köpa flera produkter och testa sig fram, säger Elsa Holgersson.

Den formella titeln är produktinformatör. De provar karaktäristik, som det heter i branschen. Tittar, smakar och doftar, helt enkelt.
– Det spelar ingen roll om det är cider, blanddryck, öl, vin eller starkvin, vi ska beskriva drycken så att kunden kan hitta det han eller hon vill ha och använda det till rätt tillfälle, säger Annika Wannberg.

För att det de skriver ska vara till hjälp för kunder och butiksmedarbetare är det viktigt att beskrivningen är konsekvent, inte minst i de så kallade smakklockorna – ett slags cirkeldiagram som används för att visa dryckens fyllighet, beska och sötma.
– Vi jobbar med referensdryck som vi hela tiden stämmer av mot för att inte hamna fel. Om referensdrycken har beska 6 och ölet som provas är beskare vet vi att värdet ska vara högre än 6.

Referensdrycken är också en hjälp att skärpa sinnena.
– Det behövs, för våra sinnen är väldigt lättlurade. Smaksinnet tröttnar ganska fort, doftsinnet otroligt fort, och känselsinnet för beska i öl mattas lätt av om man inte stämmer av mot referensen.

Med hjälp av smakklockorna kan kunderna snabbt lära sig vad de gillar och inte gillar.
– Sedan är det väldigt olika vad av det som står på hyllkantsetiketten kunderna faktiskt läser. En del tittar på vilka ord vi använder, andra på smaktypen och ännu andra på matsymbolerna för att se vad som passar till.

I snitt provar Elsa Holgersson och Annika Wannberg 4 000 drycker om året eller ungefär 16 per arbetsdag.
– Hur mitt yrke märks i privatlivet? Jag kan komma på mig själv med att ta ett glas vatten, snurra runt det och dofta, eller ta ett glas vin hemma, smaka, spotta ur och hälla ut det som är kvar i glaset, säger Annika Wannberg.

Är det svårt att skilja er personliga smak från det professionella provandet?
– Nej. För att vara en vass karaktäristikprovare måste man vara generalist – man måste tycka om allt. Det vi ska leverera är en exakt beskrivning utan tyckande. Det är egentligen inte konstigare än att beskriva hur en stol ser ut utan att berätta om jag tycker den är snygg eller inte, säger Elsa Holgersson.

En del menar att detaljerade smakbeskrivningar leder till merförsäljning. Vi tänker tvärtom.

Använder ni alltid samma beskrivande ord eller går det trender i det?
– Lite trender finns. För några år sedan kom ”mineral”, och det fastnade lite hos oss. Sedan finns det trendiga ord som vi inte använder, som ”reduktiv” och ”volatil”. Vi vill beskriva på ett sätt som alla kan relatera till, och därför är vi ganska försiktiga med att ta in nya ord.

Vad är bra med att jobba på Systembolaget?
– Vi har många deadlines, men också stor frihet och mycket eget ansvar att se till att allt fungerar. Om jag vill sitta över och jobba en kväll och gå tidigare nästa dag är det inga problem så länge jag gör det jag ska, säger Elsa Holgersson.

– Uppdraget. Jag står väldigt mycket bakom Systembolagets uppdrag och visionen om att alkoholdrycker ska njutas med omsorg om hälsan så att ingen tar skada, säger Annika Wannberg.

Vad krävs för att bli produktinformatör?
– Intresse för mat och dryck. Systembolaget har kurser för anställda, men det finns även många andra aktörer som utbildar inom dryck, till exempel restaurang- och sommelierutbildningar.

 

Bakgrund

Elsa Holgersson: Jobbade extra i Systembolags-butik. Lyssnade på en föreläsning om provning och förstod ingenting – ”ge mig något som är gott bara” – men ur det föddes idén att själv bli provare. Sökte ett vikariat i provrummet på huvudkontoret och på den vägen är det.

Annika Wannberg: Jobbat i Systembolags-butik i 15 år. Tyckte det var intressant att hjälpa kunder att välja dryck och ville lära sig mer för att kunna ge ännu bättre råd. Anmälde sig till alla interna utbildningar hon fick gå, började hålla i provningar i butik och fick sedan vikariat i provrummet.

 

 

Se hur vi köper in våra drycker

Systembolaget har en unik inköpsprocess

Systembolagets inköpsprocess