Så finansieras Systembolaget

På Systembolaget försöker vi aldrig sälja så mycket som möjligt eller maximera vår vinst. Men vår verksamhet ska finansieras och det gör den bland annat genom de varor som vi säljer i våra butiker. Här förklarar vi hur det hänger ihop.

Priset består av flera delar

Priset du betalar för en flaska, burk eller box består av flera delar. Vanligtvis utgör skatterna - alkoholskatt och moms - den största delen. I genomsnitt står skatterna för drygt hälften av priset du betalar. 

Hit går pengarna för en dryck på Systembolaget (i genomsnitt)

Grafiken baseras på ett genomsnitt.

Tittar vi närmare på olika typer av drycker ser fördelningen lite annorlunda ut. Det beror på att alkoholskatten och Systembolagets påslag skiljer sig åt mellan olika drycker. 

Hit går pengarna för olika drycker på Systembolaget (i genomsnitt)

Hur stor andel av priset som går till Systembolaget, leverantör och skatt varierar mellan de olika varugrupperna.

Grafiken baseras på genomsnitt av försäljningsvärdet för olika varugrupper. Grafiken är inte uppdaterad med den senaste skattehöjningen 2024.

För att förklara mer i detalj hur det går till när priserna sätts, måste vi titta på de olika stegen i Systembolagets finansieringsmodell. Samma regler gäller alla leverantörer och varumärken - det är en viktig utgångspunkt och ett krav från EU. Det innebär att vi och våra leverantörer aldrig förhandlar om priser på alkoholdrycker.

Varifrån kommer Systembolagets intäkter?

Systembolagets intäkter kommer i första hand från påslag på det vi säljer. Påslagen ger Systembolaget möjlighet att leverera en god service i alla Sveriges kommuner via våra 450 butiker och 475 ombud. De gör det också möjligt för oss att sälja med ansvar, informera om alkoholens skadeverkningar likväl som de möjliggör att vi kan utveckla vårt erbjudande för att ständigt vara relevant för kunderna.

Två påslag från Systembolaget

Ett generellt påslag

Det är alltid 14,7 procent på inköpspriset. I kronor räknat blir det alltså olika beroende på inköpspriset.

Ett påslag per varugrupp

  • Vin: 5,40 kronor 
  • Sprit: 6,37 kronor
  • Cider och blanddrycker: 1,52 kronor
  • Öl: 0,95 kronor
  • Alkoholfri öl, cider och blanddrycker: 2,46 kronor
  • Alkoholfritt vin och andra alkoholfria drycker: 5,92 kronor

Steg för steg: Så här räknas priset ut

Vi förklarar de olika stegen och illustrerar dem med ett exempel: Hur priset sätts på en flaska vin (75 cl, 13%) med ett konsumentpris på 99 kronor.

Leverantören sätter ett pris till Systembolaget. Det blir Systembolagets inköpspris. Det ska täcka leverantörens kostnader och ge vinst. Det rymmer också ersättningen för dryckens producent, liksom deras eventuella underleverantörer av exempelvis vindruvor och flaskor. 

Vi räknar ut vårt påslag på inköpspriset. Detta ska täcka våra kostnader, till exempel löner, lokaler och IT-system, och det avkastningskrav som staten har på Systembolaget. 

Systembolaget ska bära sina egna kostnader och det sker genom påslagen. 

Exempel: Priset för en flaska vin

1. Leverantörens pris till Systembolaget: 44,80 kronor.

Generellt påslag: 6,59 kronor (14,7% av 44,50 kronor)

Påslag varugrupp: 5,40 kronor (vin)

Totalt pris: 56,79 kronor

2. Alkoholskatten läggs på

Alkoholskatten är olika för drycker och beräknas i kronor

Alkoholskatten för 75 cl vin är 22,19 kronor (alkoholskatt 29,58 kr/liter)

Totalt pris: 78,98 kronor

Eventuell pant läggs på. Det gäller returglasflaskor och en del burkar och PET-flaskor. I vårt exempel finns ingen pant.

3. Momsen läggs på priset. 

Momsen blir 19,74 kronor (25% på 79,12 kronor)

Totalt pris: 99 kronor

Vad är en leverantör?

En leverantör är ett svenskt företag som är godkänt för att leverera dryck till Systembolaget.

En leverantör kan importera drycker eller själv tillverka dem. 

Vem bestämmer slutpriset till konsument?

Det gör leverantören genom att bestämma inköpspriset. Däremot anger vi ofta ett tak eller ett prisintervall när vi köper in en dryck till vårt fasta sortiment, till exempel 90-99 kronor.