Anseendeindex
Anseendeindex grundar sig på 13 000 intervjuer med svenska folket. Sedan 2023 mäts även hållbarhetsindex med sju frågor om klimatavtryck, etik och moral, miljömässig hållbarhet, integration, samhällsroll och jämställdhet. Systembolaget toppar fyra av dessa områden:
- Visar samhällsansvar överallt där de verkar
- Upprätthåller etik och moral
- Spelar en viktig roll i samhället
- Arbetar för jämställdhet mellan män och kvinnor.
Systembolaget
år 2024.Undersökningen genomförs av Verian (tidigare känd som Sifo).
Opinionsindex
Opinionsindex, OPI, mäter hur stor andel av Sveriges befolkning som vill behålla Systembolaget och alkoholmonopolet.
Systembolaget anlitar Verian Group för att genomföra undersökningen. Totalt intervjuas årligen 12 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 16 år och uppåt i Kantar Sifos webbpanel. Intervjupersonerna får ta ställning till frågan "Tycker du att man ska behålla Systembolaget och monopolet på försäljningen av starköl, vin och sprit eller vill du att starköl, vin och sprit ska säljas i andra butiker?"
68 procent stöder Systembolaget och ensamrätten (2024).
Nöjda kunder
Kundnöjdhetsundersökningen NKI visar att våra kunder är nöjda. 2024 års resultat landade på 80,3 vilket är oförändrat sedan året innan.
Läs mer om NKI och OPI i vår ansvarsredovisning.
Högst förtroende
Systembolaget är det företag svenskarna har högst förtroende för. Det visar 2025 årsFörtroendebarometer. 72 procent säger att de har mycket eller ganska stort fötroende för Systembolaget.
Förtroendebarometern mäter allmänhetens förtroende för företag, medier och samhällets institutioner. Mätningen görs av Medieakademin och startade 1997.