Vi säljer med ansvar

Vi blir lika glada oavsett om du handlar hos oss eller låter bli: vi ska aldrig sälja mer till dig än vad du har planerat att köpa. Det är en del av vårt uppdrag.

Vårt samhällsuppdrag gör att vi ska sälja med ansvar, till exempel kontrollera åldern på yngre kunder och arbeta mot langning. Här är några andra exempel på hur vi jobbar:

  • Vi lockar inte in kunder till butiken genom att skylta med drycker.
  • Vi gör aldrig reklam för dryckerna.
  • Vi har aldrig erbjudanden som ”ta tre, betala för två”.
  • Vi har inga bonuspoäng, ingen kundklubb.

Vi ska också kunna ge bra service utan att uppmuntra till köpMen vad betyder det rent praktiskt 

  • Vid kassorna i våra butiker finns en ångravagn där du lätt kan ställa av drycker du inte längre vill köpa. 
  • Om du i butik vill ha hjälp med vilka drycker du ska välja berättar vi gärna mer om dem och ger en rekommendation. Däremot säger vi inte ”ta båda”.
  • Vill du ha tips på ett vin till en festmiddag får du såklart hjälp med det, men vi kommer inte föreslå att du ska servera mousserande vin till aperitif eller dessertvin till efterrätten. Om du själv frågar efter det, ska du däremot få hjälp.

Ibland rekommenderar vi alkoholfria drycker utan att du som kund har frågat efter det.

Har du sett den här skylten? Vid våra kassor finns en ångravagn där du lätt lämnar drycker du inte längre vill köpa.

Varför är det 20 år på Systembolaget?

I Sverige blir du myndig när du är 18 år och får bland annat köpa alkohol på restaurang. På Systembolaget gäller däremot 20 år av två skäl:

  • Om åldersgränsen var lägre skulle langningen antagligen nå yngre personer än idag. Äldre pojk- och flickvänner, kompisar och syskon är en vanlig väg för tonåringar att få tag på alkohol.
  • På restauranger finns personal som enligt alkohollagen ansvarar för att inte servera personer som är för berusade. Den kontrollen går inte att ha för alkohol som är köpt på Systembolaget.

 

Alkohollagen och Systembolaget

En av våra viktigaste uppgifter är att följa alkohollagens tre försäljningsregler:

  • Den som inte har fyllt 20 år får inte handla på Systembolaget
  • Den som är märkbart påverkad får inte handla på Systembolaget
  • Systembolaget får inte sälja till någon om vi misstänker langning.

Eftersom det är svårt att bedöma en persons ålder, ber vi om legg om du skulle kunna vara under 25 år. Dessutom har vi hjälp av ett oberoende företag som regelbundet provköper i våra butiker för att kontrollera att vi frågar efter legg som vi ska.

Mer om våra ålderskontroller

Tre frågor inför beslut

När vi fattar beslut inom olika områden tar vi hjälp av tre frågor för att hamna rätt i en komplicerad verklighet och sälja med ansvar.

  1. Hur påverkar beslutet alkoholkonsumtionen? Den absolut viktigaste frågan som vi alltid börjar med.
  2. Hur påverkar beslutet kunderna? Kunderna bryr sig om sortimentet och vår service, men vill också att vi tar vårt ansvar. Därför behöver vi göra svåra avvägningar. Om en åtgärd gör kunderna nöjdare utan att öka konsumtionen ska den såklart genomföras. Men om åtgärden ökar alkoholkonsumtionen måste vi fråga oss om den är nödvändig för att kunderna ska vara nöjda. Är den inte absolut nödvändig låter vi bli.
  3. Är vi tvungna att fatta beslutet? Ibland finns lagar eller EU-krav som styr vad vi måste göra.

Kyldiskar

Vi kan ta ett exempel på hur vårt beslutsfattande funkar rent praktiskt: ett antal kunder vill ha kyldiskar i våra butiker, särskilt under sommartid. Men kylda drycker leder till ökade spontanköp, och det går emot vårt uppdrag. Därför har vi inga, och dessutom är de flesta kunder nöjda även utan kylar.

 Visualisering över varför vi inte har kyldiskar.,

Vi behandlar alla varumärken och leverantörer lika

Systembolaget ska vara märkesneutralt. Det betyder att vi varken får diskriminera eller favorisera någon leverantör, producent eller varumärke. Enkelt uttryckt ska alla behandlas lika och efter samma regler kring prissättning, inköp och hur varor exponeras i butik.

Så här arbetar vi med inköp