Mål och uppföljning

Vi vill vara ett helt igenom hållbart företag. För att komma dit behöver vi sätta upp relevanta mål som driver vårt hållbarhetsarbete och hjälper oss att utvärdera resultatet av våra aktiviteter.

Våra mål till 2023

Vår målbild är att Systembolaget ska vara ett välkänt föredöme inom hållbarhet som bidrar till en bättre värld. Vi har möjlighet att påverka, eftersom nästan alla vuxna i Sverige handlar hos oss ibland. Vår värdekedja sträcker sig från våra butiker och kunder i hela Sverige ända till arbetarna på farmerna där råvaror odlas.

Klimat och miljö

Vi vill säkerställa att vårt sortiment är tillverkat med minimal påverkan på luft, vatten, mark, naturresurser, flora och fauna. Vår egen verksamhet ska vara fossilfri och med cirkulära materialflöden.

Mål till 2023:

  • Systembolagets direkta klimatpåverkan är noll. Det gäller inköpt el, köldmedier och egna tjänste- och förmånsbilar.
  • Vi har minskat koldioxidutsläppen markant från våra tjänsteresor.
  • Vi har minskat den totala mängden avfall från verksamheten och återvinner allt så långt som möjligt.
  • Alla våra inköpta dryckestransporter är fossilfria.
  • Vi har minskat nettoutsläppen av koldioxid från distribution till butik med 25 % jämfört med 2020.
  • Samtliga varor i vårt sortiment ingår i vår riskanalys och vi ställer krav i vår leverantörskedja baserat på specifika miljörisker.
  • Vi har minskat klimatavtrycket från våra förpackningar med 10 procent, vilket motsvarar cirka 15 000 ton koldioxid.

Mål till 2045

Människa

Vi arbetar för goda arbetsvillkor i hela vår värdekedja – från odling till butik – genom utbildning, mål och krav som vi följer upp. En hälsosam, utvecklande och inkluderande arbetsmiljö för våra medarbetare är grunden för vår verksamhet.

 

Mål till 2023:

  • Samtliga varor i våra sortiment ingår i vår riskanalys och vi ställer krav i våra leverantörskedjor baserat på specifika risker för arbetsvillkor och mänskliga rättigheter.
  • Vi erbjuder en inkluderande och attraktiv arbetsplats för alla.
  • Vår årliga undersökning av prestationskultur för anställda visar ett totalt index på 85, och index 88 inom området inkluderande klimat.
  • Andelen medarbetare med utländsk bakgrund utgör minst 14,5 procent av den totala andelen medarbetare.
  • Jämställdhet kopplat till könsfördelning på företagsnivå = 60/40 (skillnaden mellan andel män/kvinnor ska ej överstiga 20 %).

Samhälle

Vi ska bidra till lokal samhällsnytta, både i våra inköpsländer och i det som rör våra butiker.

Mål till 2023:

  • Vi är goda förebilder i och utanför Systembolagets butiker och bidrar till ett levande och mer inkluderande lokalsamhälle.

Affär

Mål till 2023:

  • Ett spårbart sortiment.
  • Alla leverantörer och producenter i vår leverantörskedja för drycker har bekräftat efterlevnad av vår uppförandekod.
  • Alltid agera och bedriva verksamheten på ett etiskt och ansvarsfullt sätt.
  • Vi har ett dataetiskt perspektiv vad gäller behandling av personrelaterad data.
  • Uppförandekoden är inkluderad i verksamhetens samtliga avtal och vi arbetar aktivt med uppföljning utifrån ett riskperspektiv. 
  • Produkt- och tjänstespecifika hållbarhetskrav är ställda i alla avtal utifrån påverkan på människor och miljö.

Hur går det för oss?

I vår ansvarsredovisning presenterar vi de nyckeltal som vi använder för att följa upp våra mål.

Systembolagets Ansvarsredovisning