Covid-19: Det här gör vi på Systembolaget

Covid-19 påverkar alla och även Systembolaget såklart. För oss är det självklart att tänka på våra kunders och medarbetares hälsa – samtidigt försöker vi ge så bra service som möjligt.

Hjälp oss undvika trängsel

Tillsammans undviker vi knökfulla butiker. Här kommer några råd till dig som besöker oss: 

  • Tänk på avståndet mellan dig och de du möter inne i butiken, vid kassan och när du packar dina varor.
  • Om du följer med någon annan, vänta gärna utanför butiken. 
  • Välj gärna en tid då det är färre kunder i butik så minskar vi risken för smittspridning. Tidigt i veckan och tidigt på dagen är ofta bättre än senare. Du kan också använda Googles tjänst ”Planera besöket” för att se när det är mest och minst kunder i din butik. 
  • Vid eventuell kö, i eller utanför butiken, visa omtanke och håll avstånd till varandra.

Vi följer ständigt råd och information från myndigheter för att minska risken för smittspridning.

Det här gör vi i butikerna

I våra butiker har vi tagit initiativ till flera olika försiktighetsåtgärder med omtanke om både medarbetare och kunder. Vi:

  • Uppmanar alla med förkylningssymtom att stanna hemma.
  • Har förstärkta riktlinjer om god handhygien.
  • Försöker hålla minst 1,5 meters avstånd enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
  • Sätter upp plexiglas till kassorna för att skydda kunder och medarbetare.
  • Har intensifierat våra redan goda städrutiner.
  • Har kövärdar som hjälper till att slussa in kunder i butiken för att begränsa antalet personer när det behövs.
  • Uppmanar de som köar utanför att hålla avstånd till personen framför.
  • Har delat upp lanseringarna av Tillfälligt sortiment på fler dagar och till fler butiker.

Det här gör vi vid hemleverans

  • Bring-chauffören som levererar din beställning ställer ner varorna och håller avstånd till dörren
  • Du behöver inte signera någonting
  • Vi kontrollerar alltid legitimation vid hemleverans, men det sker på avstånd. Det går också att göra genom ett fönster om det är möjligt.

Det här gör vi vid nyhetslanseringar

  • För att undvika köbildning flyttar vi lanseringarna av Tillfälligt sortiment från varannan fredag till varje tisdag och varannan onsdag
  • Tillfälligt sortiment kommer att lanseras i fler butiker.

Vill du veta mer kan du besöka systembolaget.se eller kontakta vår kundtjänst.

Frågor, funderingar eller idéer?

Har du frågor kring Systembolaget och Covid-19 finns vi här för dig. Vi tar också gärna emot dina idéer om hur vi bäst arbetar tillsammans för minskad smittspridning.

  • Chatta här på webben. Vardagar: 9–20, lördag: 9–15.
  • Ring 0771–83 83 00. Vardag: 10–16, helger: stängt.
  • Mejla kundtjanst@systembolaget.se
  • Kontakta oss på Facebook och Twitter. Vardagar: 9–21, helger: 10–21.

Vi kan alla hjälpas åt

Bidra till minskad smittspridning och följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Ta hand om dig och om varandra.