Tillsammans kan vi minska spridningen av covid-19

Se vad vi gör i butikerna och vad du kan göra om du ska besöka oss. Tillsammans gör vi ditt besök så tryggt som möjligt.

Välj en tid när färre besöker oss

Då blir det enklare för alla att hålla avstånd och risken för köer i och utanför butiken minskar.

  • Använd gärna Populära tider på Google för att se när det är mest och minst besök i just din butik. Så här gör du: 1) Googla fram din butik, till exempel Systembolaget Hansa. 2) Skrolla utan att klicka på någon länk. I mobilen skrollar du förbi toppresultaten och uppdateringar från Systembolaget innan du kommer till Populära tider; på datorn kommer det på högra sidan av skärmen.Så här ser ser det ut:

  • Tidigt i veckan och tidigt på dagen brukar vara bättre än senare. Timmarna runt lunch brukar många besöka oss, liksom precis vid öppning. 

Bestäm i förväg vad du ska handla

Ju mer förberedd du är när du kommer till oss, desto kortare blir besöket i butiken. Korta besök hjälper oss att undvika köer och underlättar för oss alla att hålla avstånd. Det här kan du göra med några minuters förberedelse:

  • Kolla om drycken finns i din butik: Här på systembolaget.se och i vår app kan du se om din butik har dryckerna som du vill ha – finns den inte inne kan du direkt hitta en liknande dryck. Du ser också var i butiken drycken finns.
  • Chatta med våra dryckesexperter här på systembolaget.se inför besöket. De ger råd om passande dryck till maten och var i butiken du hittar din dryck. Chatten når du från startsidan eller genom att klicka på ikonen Chatta som finns på de flesta sidor.

Kom ensam till butiken

Då blir det enklare för alla att hålla avstånd. Om du har sällskap av någon, vill vi att bara du som handlar går in i butiken.

Stanna hemma vid symtom

  • Be någon annan handla åt dig om du har symtom (och skicka gärna med råden här ovanför).
  • Har du beställt drycker? Någon annan kan hämta ut beställningen, bara hen har koden du får via SMS.

Det här gör vi i butikerna

I våra butiker har vi tagit initiativ till flera olika försiktighetsåtgärder med omtanke om både medarbetare och kunder. Vi:

  • Försöker hålla avstånd enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
  • Har kövärdar som hjälper till att slussa in kunder i butiken för att begränsa antalet personer när det behövs.
  • Uppmanar de som köar utanför att hålla avstånd till personen framför.
  • Har satt upp plexiglas till kassorna för att skydda kunder och medarbetare.
  • Har delat upp lanseringarna av Tillfälligt sortiment på fler dagar och till fler butiker.
  • Har intensifierat våra redan goda städrutiner.
  • Har förstärkta riktlinjer om god handhygien.

Frågor och funderingar?

Har du frågor kring Systembolaget och Covid-19 finns vi här för dig. 

  • Chatta här på webben. Vardagar: 9–20, lördag: 9–15.
  • Ring 0771–83 83 00. Vardag: 10–16, helger: stängt.
  • Mejla kundtjanst@systembolaget.se
  • Kontakta oss på Facebook och Twitter. Vardagar: 9–21, helger: 12.30–21.