"Det handlar om att kunna se en annan människa"

Tydligare kommunikation, bättre rutiner och en hjälpsammare, mer ödmjuk arbetsgrupp. Att ta in en praktikant med psykiskt funktionshinder har bara positiva sidor menar Mats Alkvist, butikschef i Sickla. – Det har hjälpt mig att bli bättre, både som människa och som arbetsledare, berättar han.

Innan Mats Alkvist jobbade i Sickla var han butikschef för i butiken i Tyresö. När han där tog in praktikanten Max som har asperger, hände något med hela arbetsgruppen. Rutinerna var tvungna att bli bättre och kommunikationen tydligare, vilket bara var positivt för alla. Det blev en varmare och mer ödmjuk stämning i arbetslaget. Max var dessutom en fena på att fylla på i butik.

Bild på Mats Alkvist i butiksmiljö.– 
Visst kan det ta längre tid för en person med asperger, men slutresultatet blir perfekt. Jag har aldrig haft så ordningsamma hyllor som sedan Max började, förklarar Mats.

Brister kommer fram

Under åren har Mats haft tolv praktikanter med funktionsnedsättning, varav två praktikperioder som övergått till anställningar.

– Människor med psykisk funktionsnedsättning har ofta styrkor som vi andra inte har, såsom att snabbt se matematiska mönster eller att vara extremt noggrann.

En person som exempelvis har asperger behöver tydliga rutiner och instruktioner. Som butikschef handlar det därför om att arbeta för att få dessa bitar att fungera extra bra. Något som egentligen alla mår bra av, men som annars kan slarvas med.

Människor med psykisk funktionsnedsättning har ofta styrkor som vi andra inte har.

När är butiken redo för att ta in en praktikant med funktionsnedsättning?

– Svaret är att man aldrig är redo. Gör det bara. Det kommer att bli bra och ni kommer att utvecklas tillsammans.

Mats är stolt över Systembolaget som väljer att erbjuda plats åt människor med funktionsnedsättning.

Man är aldrig redo. Gör det bara.

– Det gör verkligen skillnad att erbjuda praktik för människor som annars kanske skulle vara hemmasittande. Att ge en person ett sammanhang och att få ett hej varje morgon betyder otroligt mycket – för alla människor. Det är inte raketforskning det här. Det handlar om att kunna se en annan människa, avslutar han.

Mats 5 råd till andra butikschefer

Våga

Fundera inte så mycket, bara kör. Det kommer att bli bra.

Misslyckas

Om det blir fel, lär av misstagen och gå vidare. Det gör ingenting.

Var tydlig

Var specifik mot den som förmedlar praktikanter. Vad kan vi erbjuda och vad behöver vi hjälp med?

Prata

Ha en tydlig dialog med praktikanten. Våga ställ frågor som “När upplever du din funktionsnedsättning som ett problem?”, “Vad upplever du är svårt att göra?”. Kan någon inte räkna är det svårt att ta kassan. Sådant måste man prata om för att hitta bra lösningar.

Sätt ej begränsningar

Se varje person som ett tomt papper. Ha inga förutfattade meningar. Låt praktikanten pröva sig fram. Misslyckanden skapar utveckling och lärdom för alla.