Säsong 5 - höjdpunkter
Seriösa kvalitetskontroller
Vi tar dryckerna vi säljer på största allvar. I vårt labb kvalitetstestar vi därför 66 000 drycker varje år innan de når våra hyllor. Vi kontrollerar bland annat svaveldioxid, metanol, alkoholhalt, socker och totalsyra för att vara säkra på att drycken uppfyller de lagkrav som finns. Och vi analyserar alkoholhalten så den stämmer med vad som står på förpackningen. Vi strävar alltid efter att våra drycker ska hålla toppkvalitet, helt enkelt.
Läs mer om vårt kvalitetsarbete i labbet:
Så kontrollerar vi våra drycker
Tonårsparlören
Självklart har vi packat väskan full med parlörer. För ibland är ett nej det finaste du kan ge din tonåring, och en del av vårt uppdrag är att skydda unga från alkohol.
Faktum är att varannan tonåring skulle avstå från att skaffa alkohol på annat sätt om de får nej från någon de känner, enligt undersökningen "Vem kan man lita på" CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning 2023. Studien genomfördes under våren 2022 av CAN på uppdrag av Länsstyrelserna och Systembolaget. Länsstyrelserna och Systembolaget har också finansierat undersökningen. Rapporten bygger på telefonintervjuer med 1000 personer födda 2006 och 2004.
Syftet med undersökningen var att ta reda på:
- vilka olika typer av medier unga använder
- vilka frågor de upplever som känsliga att diskutera med andra
- hur de skulle söka information, råd och stöd om de behöver det i känsliga frågor
- minderårigas källor för att få tag i alkohol
Läs mer om hur du kan säga nej till att köpa ut:
4 sätt att säga nej till att köpa ut
Tonårsparlören – tips och råd till dig som förälder
Unga klarar sig utan alkohol
Går det att ha roligt utan alkohol? Ja faktiskt. År 2023 instämde 74% av de tillfrågade i Generationsrapporten i påståendet ”Jag kan ha minst lika kul när jag inte dricker alkohol som när jag dricker” enligt en digital enkätundersökning som pågick mellan 5 oktober och 23 november 2023 där 15 000 personer i åldern 15-24 år svarar på frågor om alltifrån intressen och vanor till tankar om framtiden. Undersökningen genomfördes av Ungdomsbarometern.
Läs mer i Generationsrapporten 2024 på Ungdomabarometern.se
Säsong 4
Det är (inte så) komplicerat
Att välja dryck som har producerats med hänsyn till klimat, miljö och andra människor ska inte behöva vara så himla komplicerat. Vi försöker därför vägleda våra kunder med informationsskyltar i våra butiker som visar drycker som producerats med hänsyn till hållbarhet.
78 % av våra kunder anser att skyltarna i butik gör det enklare att välja hållbart hos oss, enligt en kampanjuppföljning som genomförts av Novus i oktober 2023 på uppdrag av Systembolaget. Syftet med undersökningen är att löpande utvärdera informationsskyltar som ska vägleda kunderna i Systembolagets fysiska butiker.
Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel och består av 1000 intervjuer med ett urval ur svenska allmänheten, som besökt en av Systembolagets butiker de senaste 7 dagarna (här inkluderas inte systembolaget.se eller vår app Sök & hitta). Av samtliga tillfrågade i åldrarna 20-79 år har 32% besökt en fysisk Systembolaget-butik senaste 7 dagarna. Dessa är de 32% som svarat på undersökningen.
Läs hela rapporten från Novus (pdf)
Läs mer om vår informationsskylt som vägleder kunderna till våra mest hållbara drycker