Start

Systembolaget ute i världen

Alkohol är inte som andra varor och därför är Systembolaget inte som andra företag. Men det finns en anledning: Med det svenska sättet att sälja alkohol mår folkhälsan faktiskt lite bättre. I den här serien tar vi reda på hur världen ser på oss och allt vi står för.

Ålderskontroller

Vårt mål är att aldrig missa en ålderskontroll. Men hur vet vi att vi når målet? Jo, genom våra interna butikskontroller mäter vi andelen tillfällen där butikspersonalen har bett om legitimation vid ett kontrollköp

Ett kontrollköp innebär att en kontrollant handlar hos oss, utan att självmant visa upp sin legitimation. Kontrollköpen genomförs av personer i åldersgruppen 20-24 år, och de redovisar vid vilka köp vi bad om legitimation och vid vilka köp vi inte gjorde det. Företaget Better Business genomför kontrollköpen dagligen på uppdrag av Systembolaget. Resultatet redovisas varje månad och sammanställs varje år. När vi sammanställde resultaten för 2024 var den andelen 97,5 procent.

Läs mer om hur vi genomför våra butikskontroller på sidan 156 i vår ansvarsredovisning:

Systembolagets ansvarsredovisning 2024 (pdf)

Läs mer om hur vi tänker kring våra petiga ålderskontroller

Inga extrapriser, nöjda kunder

För oss går inte vägen till att ha nöjda kunder via extrapriser eller söndagsöppet.

Tre gånger per år mäter vi kundnöjdheten genom Nöjd Kund Index (NKI) där ett representativt urval av respondenter ur Norstats webbpanel berättar hur de upplever Systembolaget. Norstats webpanel är ett omfattande nätverk av människor som har gått med på att svara på enkäter och uttrycka sina åsikter om olika saker. För våra Nöjd Kund Index-undersökningar speglar urvalet av respondenter den svenska befolkningen.

Totalindex är ett medelvärde av de tre frågorna:

  • Hur nöjd eller missnöjd är du med Systembolaget totalt sett?
  • Hur väl motsvarar Systembolaget dina förväntningar?
  • Föreställ dig ett företag som säljer alkoholhaltiga drycker och som är perfekt i alla avseenden. Hur pass nära eller långt ifrån tycker du att Systembolaget ligger?

Kundernas svar, som anges på en skala från 1 till 10, omräknas till ett tal mellan 0 och 100.

Efter tredje och sista mätningen på hösten genomförs varje år en mer djupgående analys på helårsutfallet. Under 2024 låg vår totala NKI, alltså det sammantagna värdet för alla områden under året, på 80,3 – högst i Sverige.

Systembolagets ansvarsredovisning 2024 (pdf)

Läs mer om Norstat webbpanel på norstat.co

Sämsta säljaren någonsin... eller?

Forskning visar att begränsad tillgång till alkohol är det effektivaste sättet att minska alkoholkonsumtion och alkoholskador. Vi brukar kalla det vinsterna av att sälja mindre.

En rapport från WHO undersöker alkoholkonsumtion och alkoholskador i länder med alkoholmonopol jämfört med länder där försäljning av alkohol är privatiserad. Rapporten visar att både skador och konsumtion är mindre i länder med detaljhandelsmonopol:

Nordic alcohol monopolies: Understanding their role in a comprehensive alcohol policy and public health significance (pdf)

Och vet du? Våra besökare på systembolaget.se och i appen Sök & Hitta är nöjda! När vi frågar våra kunder hur de upplever ett digitalt besök, svarar 80,1 att de är nöjda.

Tre gånger per år mäter vi kundnöjdheten genom Nöjd Kund Index (NKI) där ett representativt urval av respondenter ur Norstats webbpanel berättar hur de upplever Systembolaget. Norstats webpanel är ett omfattande nätverk av människor som har gått med på att svara på enkäter och uttrycka sina åsikter om olika saker. För våra Nöjd Kund Index-undersökningar speglar urvalet av respondenter den svenska befolkningen.

Totalindex är ett medelvärde av de tre frågorna:

  • Hur nöjd eller missnöjd är du med Systembolaget totalt sett?
  • Hur väl motsvarar Systembolaget dina förväntningar?
  • Föreställ dig ett företag som säljer alkoholhaltiga drycker och som är perfekt i alla avseenden. Hur pass nära eller långt ifrån tycker du att Systembolaget ligger?

Kundernas svar, som anges på en skala från 1 till 10, omräknas till ett tal mellan 0 och 100.

Efter tredje och sista mätningen på hösten genomförs varje år en mer djupgående analys på helårsutfallet. Under 2024 låg det sammantagna värdet för områdena som handlar om hur våra kunder upplever systembolaget.se och appen, på 80,1.

Seriösa kvalitetskontroller

Vi tar dryckerna vi säljer på största allvar. I vårt labb kvalitetstestar vi därför 66 000 drycker varje år innan de når våra hyllor. Vi kontrollerar bland annat svaveldioxid, metanol, alkoholhalt, socker och totalsyra för att vara säkra på att drycken uppfyller de lagkrav som finns. Och vi analyserar alkoholhalten så den stämmer med vad som står på förpackningen. Vi strävar alltid efter att våra drycker ska hålla toppkvalitet, helt enkelt.

Läs mer om vårt kvalitetsarbete i labbet:

Så kontrollerar vi våra drycker