Start

Systembolaget ute i världen

Alkohol är inte som andra varor och därför är Systembolaget inte som andra företag. Men det finns en anledning: Med det svenska sättet att sälja alkohol mår folkhälsan faktiskt lite bättre. I den här serien tar vi reda på hur världen ser på oss och allt vi står för.

Våra mest hållbara drycker

Vi har inga erbjudanden eller rabatter, men har däremot fördubblat vårt utbud av drycker som uppfyller kriterierna för ”Våra mest hållbara drycker”. Sedan 2022 har vi ökat antalet drycker inom Våra mest hållbara drycker med 124 procent.

Våra mest hållbara drycker uppfyller tre kriterier inom hållbarhet:

  1.  Miljöcertifierad odling och produktion. Drycken har en eller flera miljöcertifieringar, såsom ekologisk eller andra, som presterar bra inom relevanta miljöområden. Certifieringen är tydligt synlig på förpackningen.
    Läs mer: Vilka miljöcertifieringar godkänns för vägledningen?
  2. Socialt ansvar i odling och produktion. Systembolaget utvärderar bland annat hälsa och säkerhet, skälig och rättvis lön, anständig arbetstid och rätt att organisera sig fackligt.
    Läs mer: Hur går utvärderingen till?
  3. Förpackning med lägre klimatavtryck. Papp, box, pet, burk, påse, returglas eller lättare glasflaska, alltså en förpackning med lägre klimatavtryck än traditionell glasflaska.
    Läs mer: Olika förpackningars klimatavtryck

Vilka hållbarhetsaspekter täcks in av vägledningen?

Förpackning, odling och produktion är de områden som ger störst avtryck i våra produkters väg från odling till butik. Därför är kraven fokuserade på dessa tre områden.

Inom miljö har detta resulterat i följande specificering av kraven:

  • Inom odling och produktion är de mest väsentliga områdena energi/klimatpåverkan, vattenanvändning, biologisk mångfald, kemikalieanvändning och avfall. Dessa faktorer har varit vägledande i den jämförande studie av certifieringar med miljökrav inom dryckesbranschen som vi har låtit Intertek göra.
  • Dryckesförpackningarna står för den största delen av produkternas totala klimatavtryck. Förpackningens klimatavtryck är därför ett eget kriterium för att kvala in till våra mest hållbara drycker.

Kriterierna ska göra skillnad

Vi vill driva förändring och bidra till en mer hållbar utveckling. Kriterierna har satts på en nivå där de:

  1. kan göra skillnad inom en viss dryckeskategori och/eller inom ett visst ursprung. Därför kan det ibland vara olika kravnivåer mellan olika kategorier.
  2. ska kännas möjliga att uppnå, så att vi kan motivera fler leverantörer och producenter att jobba mer med hållbarhetsfrågor.

Läs mer om våra mest hållbara drycker

Läs mer på sidan 53 i Ansvarsredovisningen 2024 (pdf)

10 miljoner till forskning

Vi har inget vinstintresse men vi ser stora vinster i att stötta forskning om folkhälsa. Sedan 2017 delar vi därför varje år ut tio miljoner kronor till alkoholforskning. Sex miljoner kronor är fria forskningsmedel, två miljoner kronor är vikta för juniora forskare och två miljoner kronor är vikta för ett fokusområde. Vi har två fokusområden, konsekvenser för barn av vuxnas alkoholkonsumtion samt anskaffning av alkohol och tillgångsbegränsande åtgärder.

Läs mer om de forskningsprojekt vi finansierar och hur vi väljer ut vilka projekt som får finansiering:

Vår forskning

Pågående forskningsprojekt

Tonårsparlören

Självklart har vi packat väskan full med parlörer. För ibland är ett nej det finaste du kan ge din tonåring, och en del av vårt uppdrag är att skydda unga från alkohol.

Faktum är att varannan tonåring skulle avstå från att skaffa alkohol på annat sätt om de får nej från någon de känner, enligt undersökningen "Vem kan man lita på" CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning 2023. Studien  genomfördes under våren 2022 av CAN på uppdrag av Länsstyrelserna och Systembolaget. Länsstyrelserna och Systembolaget har också finansierat undersökningen. Rapporten bygger på telefonintervjuer med 1000 personer födda 2006 och 2004.

Syftet med undersökningen var att ta reda på:

  • vilka olika typer av medier unga använder
  • vilka frågor de upplever som känsliga att diskutera med andra
  • hur de skulle söka information, råd och stöd om de behöver det i känsliga frågor
  • minderårigas källor för att få tag i alkohol

Läs mer om hur du kan säga nej till att köpa ut:

4 sätt att säga nej till att köpa ut

Tonårsparlören – tips och råd till dig som förälder

Förpackningars klimatavtryck

Är dryck i papp en oförlåtlig synd? Synd i så fall, tycker vi, eftersom dryck i pappförpackning smakar likadant som i glasflaska. Enda skillnaden är att papp, liksom PET och burk, bara släpper ut en tredjedel så mycket koldioxid när de tillverkas än tunga glasflaskor och därmed ger lägre klimatavtryck än tunga glasflaskor.

Och faktum är att under 2024 var 74% av alla drycker vi sålde, både online och i butik, förpackade i papp, pet, påse eller burk – vilket släpper ut mindre koldioxid vid tillverkning än tunga glasflaskor, och därmed har lägre klimatavtryck än tunga glasflaskor.

Beräkningarna av förpackningars koldioxidutsläpp gjordes 2018 och 2019 av extern part på uppdrag av finska Alko och i samverkan med Systembolaget, norska Vinmonopolet och isländska Vinbudin.

Läs mer om förpackningar med lägre klimatavtryck

Ålderskontroller

Vårt mål är att aldrig missa en ålderskontroll. Men hur vet vi att vi når målet? Jo, genom våra interna butikskontroller mäter vi andelen tillfällen där butikspersonalen har bett om legitimation vid ett kontrollköp

Ett kontrollköp innebär att en kontrollant handlar hos oss, utan att självmant visa upp sin legitimation. Kontrollköpen genomförs av personer i åldersgruppen 20-24 år, och de redovisar vid vilka köp vi bad om legitimation och vid vilka köp vi inte gjorde det. Företaget Better Business genomför kontrollköpen dagligen på uppdrag av Systembolaget. Resultatet redovisas varje månad och sammanställs varje år. När vi sammanställde resultaten för 2024 var den andelen 97,5 procent.

Läs mer om hur vi genomför våra butikskontroller på sidan 156 i vår ansvarsredovisning:

Systembolagets ansvarsredovisning 2024 (pdf)

Läs mer om hur vi tänker kring våra petiga ålderskontroller

Inga extrapriser, nöjda kunder

För oss går inte vägen till att ha nöjda kunder via extrapriser eller söndagsöppet.

Tre gånger per år mäter vi kundnöjdheten genom Nöjd Kund Index (NKI) där ett representativt urval av respondenter ur Norstats webbpanel berättar hur de upplever Systembolaget. Norstats webpanel är ett omfattande nätverk av människor som har gått med på att svara på enkäter och uttrycka sina åsikter om olika saker. För våra Nöjd Kund Index-undersökningar speglar urvalet av respondenter den svenska befolkningen.

Kundernas svar, som anges på en skala från 1 till 10, omräknas till ett tal mellan 0 och 100.

Efter tredje och sista mätningen på hösten genomförs varje år en mer djupgående analys på helårsutfallet. Under 2024 låg vår totala NKI, alltså det sammantagna värdet för alla områden under året, på 80,3 – högst i Sverige.

Systembolagets ansvarsredovisning 2024 (pdf)

Läs mer om Norstat webbpanel på norstat.co

Sämsta säljaren någonsin... eller?

Forskning visar att begränsad tillgång till alkohol är det effektivaste sättet att minska alkoholkonsumtion och alkoholskador. Vi brukar kalla det vinsterna av att sälja mindre.

En rapport från WHO undersöker alkoholkonsumtion och alkoholskador i länder med alkoholmonopol jämfört med länder där försäljning av alkohol är privatiserad. Rapporten visar att både skador och konsumtion är mindre i länder med detaljhandelsmonopol:

Nordic alcohol monopolies: Understanding their role in a comprehensive alcohol policy and public health significance (pdf)

Och vet du? Våra besökare på systembolaget.se och i appen Sök & Hitta är nöjda! När vi frågar våra kunder hur de upplever ett digitalt besök, svarar 80,1 att de är nöjda.

Tre gånger per år mäter vi kundnöjdheten genom Nöjd Kund Index (NKI) där ett representativt urval av respondenter ur Norstats webbpanel berättar hur de upplever Systembolaget. Norstats webpanel är ett omfattande nätverk av människor som har gått med på att svara på enkäter och uttrycka sina åsikter om olika saker. För våra Nöjd Kund Index-undersökningar speglar urvalet av respondenter den svenska befolkningen.

Kundernas svar, som anges på en skala från 1 till 10, omräknas till ett tal mellan 0 och 100.

Efter tredje och sista mätningen på hösten genomförs varje år en mer djupgående analys på helårsutfallet. Under 2024 låg det sammantagna värdet för områdena som handlar om hur våra kunder upplever systembolaget.se och appen, på 80,1.

Seriösa kvalitetskontroller

Vi tar dryckerna vi säljer på största allvar. I vårt labb kvalitetstestar vi därför 66 000 drycker varje år innan de når våra hyllor. Vi kontrollerar bland annat svaveldioxid, metanol, alkoholhalt, socker och totalsyra för att vara säkra på att drycken uppfyller de lagkrav som finns. Och vi analyserar alkoholhalten så den stämmer med vad som står på förpackningen. Vi strävar alltid efter att våra drycker ska hålla toppkvalitet, helt enkelt.

Läs mer om vårt kvalitetsarbete i labbet:

Så kontrollerar vi våra drycker