Det är (inte så) komplicerat
Att välja dryck som har producerats med hänsyn till klimat, miljö och andra människor ska inte behöva vara så himla komplicerat. Vi försöker därför vägleda våra kunder med informationsskyltar i våra butiker som visar drycker som producerats med hänsyn till hållbarhet.
78 % av våra kunder anser att skyltarna i butik gör det enklare att välja hållbart hos oss, enligt en kampanjuppföljning som genomförts av Novus i oktober 2023 på uppdrag av Systembolaget. Syftet med undersökningen är att löpande utvärdera informationsskyltar som ska vägleda kunderna i Systembolagets fysiska butiker.
Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel och består av 1000 intervjuer med ett urval ur svenska allmänheten, som besökt en av Systembolagets butiker de senaste 7 dagarna (här inkluderas inte systembolaget.se eller vår app Sök & hitta). Av samtliga tillfrågade i åldrarna 20-79 år har 32% besökt en fysisk Systembolaget-butik senaste 7 dagarna. Dessa är de 32% som svarat på undersökningen.
Läs hela rapporten från Novus (pdf)
Läs mer om vår informationsskylt som vägleder kunderna till våra mest hållbara drycker
Bättre arbetsvillkor i hela kedjan
Vi vill att alla i vår leverantörskedja ska ha bra arbetsvillkor. Därför måste våra leverantörer godkänna och följa en uppförandekod som bygger bland annat på FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter.
Vår uppförandekod följer amfori:s Code of Conduct. amfori är en global organisation som arbetar för socialt ansvar genom rättvis handel inom en rad branscher, och ställer krav på allt från råvaruframställning till färdig produkt. Koden innefattar rätten att ansluta sig fackligt, rättvis lön, anständiga arbetstimmar och en säker arbetsmiljö.
100 % av våra leverantörer har skrivit på vår uppförandekod.
Uppförandekoden är del av våra allmänna inköpsvillkor och ställer krav på att alla aktörer tar ansvar för sin del av leverantörskedjan. För att få sälja varor hos oss, måste leverantören skriva under vår uppförandekod.
Uppförandekoden hittar du på flera olika språk på amfori.org
Uppföljning
Våra leverantörer är importföretagen. Det är dem vi har avtal med. De ska se till att deras underleverantörer, producenterna och producenternas underleverantörer, också följer vår uppförandekod.
Genom oberoende granskningar, så kallade revisioner, kontrollerar vi att uppförandekoden efterlevs. Revisionerna sker på plats hos producenterna eller på de farmer där råvarorna till drycken odlas. Revisorn intervjuar arbetstagare, inspekterar anläggningar och dokumentation samt lönespecifikationer.
Skulle en producent eller annan underleverantör inte leva upp till uppförandekoden så vidtar vi åtgärder – oavsett var i leverantörskedjan bristen finns.
Läs mer om hur vi jobbar med social hållbarhet
Miljöcertifierad odling och produktion
Vårt viktigaste verktyg för att kontrollera om våra drycker odlats och producerats med så liten miljöpåverkan som möjligt är att drycken har en miljöcertifiering som visar god prestanda inom miljörelaterade områden under odlings- och produktionsstadiet. Det inkluderar bland annat biologisk mångfald, jordhälsa, kemikalieanvändning, vattenanvändning, avfallshantering, energi och klimat.
Certifieringen måste vara produktspecifik och tydligt synlig på förpackningen.
Vi är noga med att de certifieringar vi utgår ifrån tar hänsyn till klimat, biologisk mångfald och vatten. För att vara säkra på att de miljöcertifieringar vi lutar oss mot lever upp till våra krav, låter vi en extern part (Intertek) regelbundet analysera certifieringar utifrån våra krav på uppdrag av de nordiska alkoholmonopolen (Systembolaget, Vinmonopolet, Alko, Vínbúðin och Rúsdrekkasøla).
Just nu uppfyller 27 olika miljöcertifieringar våra krav.
De 27 miljöcertifieringar som ingår i vägledningen för våra mest hållbara drycker