Öppettider
Vi har stängt lite oftare än andra och ändå har vi Sveriges nöjdaste kunder.
För att kunna fortsätta utveckla Systembolagets erbjudande och kundmöte genomförs tre gånger per år en mätning som resulterar i ett Nöjd Kund Index (NKI). Det ger en fördjupad bild av kundernas upplevelse av butik, ombud, hemleverans och kundtjänst samt signalerar gap mellan förväntningar och upplevd prestation. Därmed kan nya utvecklingsområden identifieras.
Nöjd kund index (NKI) NKI mäter hur nöjd kunden är med Systembolaget. Totalindex är ett medelvärde av de tre frågorna. Tänk på alla aspekter av Systembolaget:
- Hur nöjd eller missnöjd är du med Systembolaget totalt sett?
- Hur väl motsvarar Systembolaget dina förväntningar?
- Föreställ dig ett företag som säljer alkoholhaltiga drycker och som är perfekt i alla avseenden. Hur pass nära eller långt ifrån tycker du att Systembolaget ligger?
Kundernas svar, som anges på en skala från 1 till 10, omräknas till ett tal mellan 0 och 100. Systembolaget anlitar CFI Group för genomförande av undersökningen. I årets mätningar tillfrågades drygt 24 000 kunder totalt. NKI mäts och redovisas tre gånger årligen
Under 2024 låg vår totala NKI, det vill säga det sammantagna värdet för alla områden under året, på 80,3 – högst i Sverige.
Unga klarar sig utan alkohol
Går det att ha roligt utan alkohol? Ja faktiskt. År 2023 instämde 74% av de tillfrågade i Generationsrapporten i påståendet ”Jag kan ha minst lika kul när jag inte dricker alkohol som när jag dricker” enligt en digital enkätundersökning som pågick mellan 5 oktober och 23 november 2023 där 15 000 personer i åldern 15-24 år svarar på frågor om alltifrån intressen och vanor till tankar om framtiden. Undersökningen genomfördes av Ungdomsbarometern.
Läs mer i Generationsrapporten på Ungdomabarometern.se
Lägre klimatavtryck än glas
Visste du att dryck i pappförpackning smakar likadant som i glasflaska?
Enda skillnaden är att papp, liksom PET och burk, bara släpper ut en tredjedel så mycket koldioxid när de tillverkas än tunga glasflaskor och därmed ger lägre klimatavtryck än tunga glasflaskor.
Och faktum är att under 2024 var 74% av alla drycker vi sålde, både online och i butik, förpackade i papp, pet, påse eller burk – vilket släpper ut mindre koldioxid vid tillverkning än tunga glasflaskor, och därmed har lägre klimatavtryck än tunga glasflaskor.
Beräkningarna av förpackningars koldioxidutsläpp gjordes 2018 och 2019 av extern part på uppdrag av finska Alko och i samverkan med Systembolaget, norska Vinmonopolet och isländska Vinbudin.