Säsong 1
Ålderskontroller
Vårt mål är att aldrig missa en ålderskontroll. Men hur vet vi att vi når målet? Jo, genom våra interna butikskontroller mäter vi andelen tillfällen där butikspersonalen har bett om legitimation vid ett kontrollköp
Ett kontrollköp innebär att en kontrollant handlar hos oss, utan att självmant visa upp sin legitimation. Kontrollköpen genomförs av personer i åldersgruppen 20-24 år, och de redovisar vid vilka köp vi bad om legitimation och vid vilka köp vi inte gjorde det. Företaget Better Business genomför kontrollköpen dagligen på uppdrag av Systembolaget. Resultatet redovisas varje månad och sammanställs varje år. När vi sammanställde resultaten för 2024 var den andelen 97,5 procent.
Läs mer om hur vi genomför våra butikskontroller på sidan 156 i vår ansvarsredovisning:
Systembolagets ansvarsredovisning 2024 (pdf)
Läs mer om hur vi tänker kring våra petiga ålderskontroller
Inga extrapriser, nöjda kunder
För oss går inte vägen till att ha nöjda kunder via extrapriser eller söndagsöppet.
För att kunna fortsätta utveckla Systembolagets erbjudande och kundmöte genomförs tre gånger per år en mätning som resulterar i ett Nöjd Kund Index (NKI). Det ger en fördjupad bild av kundernas upplevelse av butik, ombud, hemleverans och kundservice samt signalerar gap mellan förväntningar och upplevd prestation. Därmed kan nya utvecklingsområden identifieras.
Nöjd kund index (NKI) NKI mäter hur nöjd kunden är med Systembolaget. Totalindex är ett medelvärde av de tre frågorna. Tänk på alla aspekter av Systembolaget:
- Hur nöjd eller missnöjd är du med Systembolaget totalt sett?
- Hur väl motsvarar Systembolaget dina förväntningar?
- Föreställ dig ett företag som säljer alkoholhaltiga drycker och som är perfekt i alla avseenden. Hur pass nära eller långt ifrån tycker du att Systembolaget ligger?
Kundernas svar, som anges på en skala från 1 till 10, omräknas till ett tal mellan 0 och 100. Systembolaget anlitar CFI Group för genomförande av undersökningen. I årets mätningar tillfrågades drygt 24 000 kunder totalt. NKI mäts och redovisas tre gånger årligen
Under 2024 låg vår totala NKI, det vill säga det sammantagna värdet för alla områden under året, på 80,3 – högst i Sverige.
Sämsta säljaren någonsin... eller?
Forskning visar att begränsad tillgång till alkohol är det effektivaste sättet att minska alkoholkonsumtion och alkoholskador. Vi brukar kalla det vinsterna av att sälja mindre.
En rapport från WHO undersöker alkoholkonsumtion och alkoholskador i länder med alkoholmonopol jämfört med länder där försäljning av alkohol är privatiserad. Rapporten visar att både skador och konsumtion är mindre i länder med detaljhandelsmonopol:
Och vet du? Våra besökare på systembolaget.se och i appen Sök & Hitta är nöjda! När vi frågar våra kunder hur de upplever ett digitalt besök, svarar 80,1 att de är nöjda.
För att kunna fortsätta utveckla Systembolagets erbjudande och kundmöte genomförs tre gånger per år en mätning som resulterar i ett Nöjd Kund Index (NKI). Det ger en fördjupad bild av kundernas upplevelse av butik, ombud, hemleverans och kundservice samt signalerar gap mellan förväntningar och upplevd prestation. Därmed kan nya utvecklingsområden identifieras.
Nöjd kund index (NKI) NKI mäter hur nöjd kunden är med Systembolaget. Totalindex är ett medelvärde av de tre frågorna. Tänk på alla aspekter av Systembolaget:
- Hur nöjd eller missnöjd är du med Systembolaget totalt sett?
- Hur väl motsvarar Systembolaget dina förväntningar?
- Föreställ dig ett företag som säljer alkoholhaltiga drycker och som är perfekt i alla avseenden. Hur pass nära eller långt ifrån tycker du att Systembolaget ligger?
Kundernas svar, som anges på en skala från 1 till 10, omräknas till ett tal mellan 0 och 100. Systembolaget anlitar CFI Group för genomförande av undersökningen. I årets mätningar tillfrågades drygt 24 000 kunder totalt. NKI mäts och redovisas tre gånger årligen
Under 2024 låg vår totala NKI, det vill säga det sammantagna värdet för alla områden under året, på 80,3 – högst i Sverige.
Seriösa kvalitetskontroller
Vi tar dryckerna vi säljer på största allvar. I vårt labb kvalitetstestar vi därför 66 000 drycker varje år innan de når våra hyllor. Vi kontrollerar bland annat svaveldioxid, metanol, alkoholhalt, socker och totalsyra för att vara säkra på att drycken uppfyller de lagkrav som finns. Och vi analyserar alkoholhalten så den stämmer med vad som står på förpackningen. Vi strävar alltid efter att våra drycker ska hålla toppkvalitet, helt enkelt.
Läs mer om vårt kvalitetsarbete i labbet: